fredag 12 oktober 2012

Förskollärarna är visst smarta.

Jag måste bara berätta. Igår skulle jag smita in på vägen hem från skolan på kiosken som ligger på vår gata och köpa nåt. Småpratar lite med gubben i kassan som vi alltid gör, när han frågar vad jag pluggar till. "Förskollärare" sa jag, och fick då tillbaka "men neej, du som är så smart ska ju plugga till någonting VIKTIGT som advokat eller läkare..." ursäkta? Är det bara jag som inte kan förstå hur man kan påstå att förskollärare inte är ett viktigt arbete? Oh jag blir arg bara jag tänker på det! Människor lämnar det viktigaste och största i deras liv hos förskollärarna, och förväntar sig en bra verksamhet där hela dagen, varje dag. Tänk då, om några "osmarta" människor (vad det nu är) arbetade där som inte förstår vikten av sitt jobb. Som om någon ens skulle lämna deras barn till någon "osmart". Jag skulle i alla fall definitivt inte det.
Vi läser om en massa olika teorier i denna kursen, och jag måste bara tillägga att Freud menade när han levde att en människas utveckling för resten av deras liv bestäms under deras fem första år. Nu tror jag inte riktigt på det, men någon slags poäng måste han ju haft. Det är alltså de fem åren som de flesta barn (80-90 %) spenderar sina dagar på en förskola.

Slut på gnäll-inlägget för idag, men jag är så nedrans trött på att människor har en tendens att titta ner på läraryrken i Sverige.

Nu ska jag snart åka till skolan och utbilda mig lite till, så att jag kan bli en smart förskollärare om tre år när jag är klar. Puss

2 kommentarer:

  1. Haha, jag försökte få ner lite av mina åsikter men jag blir bara så irriterad på att någon kan säga så. Så det får räcka med, stå på dig finis! Du kommer att betyda så mycket för så många genom att plugga till just det :)

    SvaraRadera
  2. Det ar ratt Stina ! Puckad manniska som inte forstar det :)

    SvaraRadera